Привет! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Marleen Weide - WaarBenJij.nu Привет! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Marleen Weide - WaarBenJij.nu

Привет!

Blijf op de hoogte en volg Marleen

02 September 2014 | Rusland, Moskou

Привет!
(Spreek uit als: Priewjet)

Vlak nadat ik mijn vorige bericht had gepost, kwamen onze nieuwe kamergenoten. Drie meisjes, een Nederlandse (Alexandra) en twee meiden (Alina, Clara) uit Oostenrijk. Allemaal heel leuk en gezellig.

Vrijdag avond zijn we met de Russische buddy van Pieter (Nederlandse jongen die we al kenden) naar het Rode Plein gelopen vanaf onze dorm. Was best ver lopen, maar wel leuk om Moskou voor het eerst te zien in de avond. Rode plein staat nu helaas wel vol gebouwd met theater dingen, omdat er zaterdag een groot Russisch feest is. Maarja HÈ, nog 5 maanden dus tijd zat. Daarna zijn we doorgelopen naar een soort nacht café/club met de naam "papa's". Daar hebben we vodka gedronken en pizza gegeten, wat natuurlijk erg gezellig was. Russische mensen kunnen overigens echt niet dansen en het maakt ze ook totaal niet uit, dus dat is wel heel grappig om te zien haha. Ga het volgende keer zeker filmen, kunnen jullie meelachen.

Zaterdag hebben we heeeel lang uitgeslapen. Het is wel raar dat de tijd hier 2 uur voor loopt op Nederland, want zo lijken we extreem lui, en dat ben ik natuurlijk totaal niet. Daarna hebben Piet, Thijs en ik de metro gepakt naar het centrum. De metro is trouwens ook een hele klus, geen touw aan vast te knopen. Maar goed, we zijn eigenlijk gewoon gaan lopen en zagen telkens iets anders moois en zo zijn we eigenlijk 3 uur aan het lopen geweest.

De taal is wel echt drama hier, want ze spreken totaal geen Engels. Echt geen woord. Ze kijken je een beetje glazig aan en gaan vervolgens vrolijk Russisch tegen je ratelen, erg gezellig. Kan de letters al wel lezen maar ik versta er niks van en verder dan hallo, bedankt en doei kom ik nog niet. Daarom zijn onze buddies ook erg handig, want zonder hen kom je niet zo ver. Kan wat dat betreft ook niet wachten tot m'n Russische les begint.

In de avond hebben we wat gedronken bij een barretje wat ik erg leuk vond, hele hippe mensen. Daarna gingen we een poging doen tot uitgaan bij een hele grote club, maar dat was geen succes. We waren zonder Russisch sprekende mensen en het was mission impossible. Wat betreft meiden klopt het stereotype wel enigszins. Ze gaan hier uit in de mooiste jurkjes met de hoogste hakken en ze doen echt hun best om er heel mooi uit te zien. Daarentegen vind ik dat ze er overdag allemaal niet zo geweldig uit zien. Even voor al mijn vriendinnen: NEEEEE ik heb nog geen één knappe Russische man gezien hier, dus het komt goed, ik ga niet trouwen hier en ik kom gewoon terug naar huis.

Zondag zijn we naar een hypermarkt geweest, even pannen en andere spullen kopen. Nu kunnen we tenminste eten, op zich wel fijn. Voelde me een beetje ziek, dus lekker daarna op de kamer gebleven, beetje gebeld en geskyped. De metro’s liggen heel diep onder de grond, zo’n 100 meter, en daar heb ik nogal last van: de kriebelhoest wil niet ophouden. Vlak voor het slapen vond ik het ook nog een goed idee om de buren te helpen met een kast verschuiven.. En als beloning heb ik ze lekker getrakteerd op een avondje niet slapen dankzij mijn hoest, zo lief ben ik. Juud, je drop is top, haha.

Gisteren was de officiële openingsceremonie van onze school (Plekhanov Russian University of Economics, Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова). We dachten dat het wel leuk zou zijn, maar niet dus. Gezellig speechen in het Russisch. Na elke zin een mooie muzikale afsluiter en mannen in leger outfits die er naast officieel mooi staan te wezen. We zijn maar weer gauw weg gegaan.

Ben gezellig met Thijs en Sam (meisje van dorm) naar een winkelcentrum geweest. In de avond gingen we met heel veel mensen gezellig drankjes doen bij Papa’s, cocktail night! 4 cocktails voor de prijs van 1, en zuinig met de alcohol zijn ze hier niet, alles lekker sterk. In ieder geval was het een gezellige nacht, en ik lig er nu van bij te komen in mijn bed, samen met m’n laptop, mijn dropjes en m’n vitamientjes.

Vandaag is volgens mij de bedoeling dat we vakken gaan kiezen. Volgende week gaat school dan toch echt beginnen, al zeggen de buddies dat het voor ons waarschijnlijk weinig voorstelt en we zelf kunnen doen waar we zin in hebben. Dit was dan weer de korte samenvatting van de afgelopen dagen. Ik heb het naar mijn zin, maar het is wel een raar gevoel om hier te zijn. Geen vakantie maar we hebben ook nog niet echt een doel. Dus het is vooral een beetje rondhangen en doen waar we zin in hebben.

Mis jullie!
удачи,
Marleen

p.s. Foto's staan links onder het kopje foto's.

  • 02 September 2014 - 11:30

    Laura:

    Hej mop!

    Lekker aan het party'en!!
    Klinkt alsof je je plekje al hebt gevonden.
    Mogen we straks meegenieten met je russische lessen korte online cursus

  • 02 September 2014 - 11:33

    Marleen Weide:

    Jaaa nu nog lekker even genieten en niet aan school denken! haha
    volgende skype sessie in het Russisch? Hahaha.

  • 02 September 2014 - 11:38

    Marijn:

    Wauw mar, het klinkt allemaal supertof mar en het lijkt erop dat je het naar je zin hebt. Ik hoef me dus geen zorgen te maken

  • 02 September 2014 - 12:14

    Marleen Weide:

    Ik zie jullie reacties maar half, maar heb ze gelezen in mn mail. Je hoeft je geen zorgen te maken Mar, alles komt goed! En anders mag je wel langs komen hoor, vind ik helemaal niet erg... haha, KUS

  • 02 September 2014 - 12:21

    Nina:

    Zo fijn om te horen dat je het goed hebt daar! Lobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Moskou

Exchange International Business School

Recente Reisverslagen:

06 Oktober 2014

40 dagen

02 September 2014

Привет!

29 Augustus 2014

Eerste bericht!
Marleen

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 3179

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

Moskou

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: